13. 05. 2024
Smetana na triku: Rozhovor s autorkou návrhu Veronikou Bílkovou
- Veroniko, sešli jsme se hlavně kvůli Vaší nové knize o Bedřichu Smetanovi, ale to nebyla Vaše prvotina, nebo ano?
Mou první knihou byl Beethoven a zároveň to byl vlastně můj vstup do světa autorských knih. Když jsem studovala na FDULS (Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara) v Plzni, obor ilustrace, byla moje diplomová práce právě o něm. Dostala jsem doporučení na vydavatelku Veroniku Benešovou Hudečkovou z nakladatelství Verzone, ale nebyly jsme si úplně jisté, jestli to bude úspěšné. Nakonec se ukázalo, že to byla správná cesta.
- Co vás na Beethovenovi fascinovalo nejvíce, proč jste o něm psala diplomku?
Beethovena jsem měla naposlouchaného od malička. Hrála jsem jeho sonáty na klavír, takže jsem se s ním skutečně sblížila. Baví mě objevovat spojení mezi hudbou a ilustrací, a Beethoven mi v tom nabídl neuvěřitelné možnosti.
- Proč jste se rozhodla spojit ilustrace s tématem hudby?
Když poslouchám hudbu, vizualizuje se mi už během poslechu podoba a kompozice ilustrací a to, jak příběh bude vypadat. Baví mě propojovat tyto dva světy a dávat jim formu v knížkách.
„Nerada něco dělám blbě...“
- Jak jste se dostala k malbě a ilustraci?
Začala jsem s hudbou - hraju na cello a klavír. K malbě mě přivedl až bratr pár dní před přijímacími zkouškami na střední uměleckou školu. Chodila jsem během studia každý den na různé výstavy, večerní kurzy a do hudebky. Nebavilo mě přijít ze školy a koukat do zdi. Studovala jsem v Ústí nad Orlicí design a to mě nebavilo. Více mi dal přímo obor ilustrace na plzeňské Sutnarce a hlavně Renáta Fučíková, u které jsem psala právě svou diplomku o Beethovenovi. Dnes jsem na Sutnarku hrdá, sleduji jejich činnost a vývoj a je to super.
- Co je pro vás důležité při tvorbě knih?
Pro mě je důležité, aby knihy byly kompaktní a obsáhlé zároveň. Baví mě propojovat text s ilustracemi a grafikou, aby všechno navazovalo a tvořilo jednotný celek. Tvořím si po celém bytě takovou nástěnku s texty, s tím, jak chci, aby šel příběh po sobě a doplňuji k nim postupně skici, dokud si nepřipravím celou strukturu knihy.
- Jaká je vaše tvůrčí rutina?
Pracuji tehdy, když mě to baví, a nekoukám na hodiny. Někdy to může být i 16 hodin denně. Ale taky si musím nastavit režim pro odpočinek, abych na sebe nevytvořila přílišný tlak.
- Jak probíhal výzkum nebo spíše příprava na vaši knihu o Smetanovi?
Rešerše trvala asi rok. V té době jsem také učila na střední škole, procházela obtížným obdobím, ale všechno se nakonec sešlo. Smetana mi pomohl. Ponořila jsem se do jeho světa. Pracuji tak, že potřebuji o „svém“ autorovi vědět úplně vše, takže čerpám z dostupné literatury. Přehrávám si jeho díla. U Smetany jsem poslouchala jeho opery.
- Co vás na Smetanovi bavilo nejvíce?
Asi propojení jeho tvorby s jeho osobním životem. Víte, on to neměl lehké... Češi jej neuznávali. V té době se říkalo, že Češi neumí napsat operu a on se snažil za každou cenu dokázat opak. Zároveň mě baví, že přes všechny jeho těžkosti - osobní život neměl vůbec jednoduchý a potýkal se s vážnou nemocí a ztrátou sluchu - se dokázal během práce přenést do hezčího světa svých oper, a dokázal je tak vyjádřit. I v Čertově stěně najdete mnoho pozitivních námětů, byť to byla poslední opera a tvořil ji v době hlubokých depresí, kdy jeho nemoc byla na vrcholu. Když jsem viděla, co si vše prožil a poznala jeho příběh, více jsem si uvědomovala, že mám velké štěstí, že můžu dělat práci, která mě baví a která mi velice pomáhá.
- Jaké jsou vaše oblíbené umělecké prvky a motivy?
V plenérové malbě miluju architekturu a nefigurální motivy. Baví mě objevovat krásu v detailech, balkonech, samolepkách, neobvyklých místech. Nyní mě fascinují přístavy a přístavní jeřáby, které jsem letos malovala v loděnicích v Polsku a dál tyto motivy rozvíjím. Baví mě tyhle monstrózní kolosy skládat z rovných linií, přesných tvarů a detailů. Malovala jsem je ve všední dny, když pracovaly, mohla jsem chytat jejich tvary v pohybu. V loděnicích jsem našla úplně novou, dechberoucí atmosféru.
Obrazy nerámuji, maluji na plátno a ráda „dopatlávám“ až do krajů i přes hrany a nechávám motivy vybíhat ven z formátu.
- Kdo jsou vaši umělečtí vzory?
Nemám vyloženě vzor, snažím si hledat vlastní cestu. Často mě inspiruje hudba a samozřejmě cestování, nové motivy, tvary, barvy, jiný život.
- Co vás motivovalo k vystavování vašich obrazů?
Vystavovat své obrazy je pro mě nyní už samozřejmostí, je to další forma sdílení mé tvorby. Baví mě ukazovat lidem svět, který vidím skrze mé ilustrace a obrazy. Je to zároveň zdroj mé obživy. Když píšu knihu dva roky, jsou obrazy z cest mým hlavním příjmem. Zároveň ale nemaluji obrazy na zakázku, to by mě nebavilo, maluju co chci. Odmítám také reprodukování mých děl například formou plakátů nebo v komerčních produktech, jak se to v posledních letech dělá. Chci, aby když si ode mě někdo koupí obraz, aby měl doma jediný originál. Kousek mě.
- Jak se dá skloubit soukromý život se životem umělkyně?
Mám ráda, co dělám, a žiji tím. Můj soukromý život je propojen s mou tvorbou. Naštěstí mám kolem sebe skvělou komunitu lidí, přátel, kteří mi hodně znamenají a jsou mi oporou ve všem. V Litomyšli jsem našla svůj druhý domov. Cítím se zde skvěle jak mezi lidmi, tak doma, kde zároveň tvořím.
- Už jste zmínila bratra, co vaše rodina, odkud pocházíte?
Jsem holka z vesnice - z Dolní Dobrouče, a mám úžasnou rodinu. Jsem ráda, že mají pochopení pro mou práci, i když to se mnou někdy není jednoduché. Můj tatínek je truhlář, vyrábí mi rámy a upravuje skla, a mladší bratr mi pořád někam přenáší plátna a stojany. Sice se nevidíme často, ale vždycky pro mě jsou tu.
- Jak relaxujete mimo práci?
Mám ráda jakoukoliv hudbu, živé koncerty, hraju na klavír a poslední tři roky na bicí. Taky potřebuju dobré filmy, čím víc, tím líp. A samozřejmě cestování. I když odjíždím vždycky jen jednou za pár měsíců.
- Jaké máte plány do budoucna?
Mám v plánu malovat a psát další knihy. Nyní se věnuji poličskému rodákovi Bohuslavu Martinů. I když jsme se s vydavatelkou smály, že dělám jen "béčkové" knihy (Beethoven, Bedřich, Bohouš), moc si to užívám a Martinů mi nabízí zase úplně nové možnosti v tvorbě ilustrací.